HTML

Skizotéria

Anya és fia küzdelme a skizofréniával. Megtörtént esetet feldolgozó webnapló. Fényeske kéziratát posztokba szedi Záporka, úriparaszt és Fabius.

Friss topikok

  • maria.janos: Igen én is kíváncsi vagyok mi van Veled nagyon nagyon. (2014.08.30. 21:48) A skizofrénia szakértők országa
  • maria.janos: Él még a Fábiusz által írt blog???? (2014.08.30. 18:26) Kiegészítés
  • fényeske: Köszönöm, hogy olvastad és persze hogy irhatsz: fenyesagi@freemail.hu (2012.06.09. 19:19) Életjel
  • fényeske: Szia cica! A hasonlat nagyon jó és találó. A tévhit abból ered, hogy valóban ott van a kiváltó ok... (2011.12.16. 19:30) Skizofrénia-újratöltve
  • anyósnyelv: Tényleg elment nem egy, hanem három barátom, az elmúlt években, s nem tudtam közbelépni! Egyszer l... (2011.11.29. 23:36) Társas magány

Szubjektivitás elmélet

Fabius 2010.01.07. 16:29

A tegnapi poszt alatt kialakult párbeszéd felvetett egy csomó érdekes kérdést. Ezért azt gondoltam mielőtt a történettel tovább lépünk, megpróbálok válaszokat keresni ezekre a kérdésekre.

Teljesen jogos kérdésként merült fe a következő:

"Fényeske! Nem féltél soha, hogy Attila a munkája során a kényszerképzetei miatt kárt tesz önmagában, de főleg másban, közvetett vagy közvetlen módon?"

Erre a felvetésre is igyekeztem valami statisztikát találni, bármit, ami a skizofrének munkavállalás közben megesett dolgait tartja számon, de nem találtam. Semmit. Se nyilvántartást, se általános érvényű szakmai állásfoglalást. Vagyis továbbra is csak az a helyzet áll fent, hogy a kezelőorvos szubjektív véleménye alapján vállalhatnak ezek a betegek munkát. Az orvos felelőssége a mentális állapot felmérése, a munkavállalásra való alkalmasság megállapítása. Én hozzátenném, hogy szerintem fontos a család és a beteg környezetének folyamatos figyelme is. Ha valakik, hát ők vehetik először észre, mikor nem stimmel valami. Ehhez persze nem árt, ha olyan viszony van beteg és családja között, mint Fényeskééknél, ahol a legapróbb rendellenesség sem maradhat(na) figyelmen kívül.

Mint mindennek, ennek a rendszernek is megvannak az előnyei, és hátrányai. A közelmúlt eseményeit is figyelembe véve mindenképpen. Az egyik pólus Attila, akinél minden figyelem, odafigyelés, eltalált diagnózis és orvosi kezelés lehetővé tette, hogy visszailleszkedjen a társadalomba anélkül, hogy reális veszélyt jelentsen önmagára, vagy bárkire nézve.

A másik pólus a pécsi srác, aki éles lőfegyver tartására lett jogosult ilyen betegség mellett. Lehet mondani, ilyen a rendszer, sport célra használt fegyverhez ennyi vizsgálat és szabályozás elég. De akkor ez a rendszer szar. Egy emberi élet kioltására alkalmas bármilyen eszköznek semmi keresnivalója egy skizofrén betegnél, semmilyen céllal.

Én tökéletesen megértem, ha fölmerülnek ezek a kérdések, és jó volna valami ezer százalékos megnyugtató választ kapni rájuk. De ilyen nem létezik. Csak példák vannak. Az Attiláé arra jó, hogy megmutassuk: nem minden skizofrén maga az antikrisztus, akitől rettegni kell. Szil5 szerint ma 4-5-ször nagyobb a valószínűsége annak, hogy egy skizofrén válik bűncselekmény áldozatává, mint, hogy ő maga kövessen el egyet. Ez szép, de nyilván a pécsi áldozat és sebesültek családját kevésbé vigasztalja.

A másik kérdés, hogy egy skizofrén vajon mennyire számít csökkent munkaképességűnek?

Nos egyértelmű válasz és szabályozás erre sincs. Mert az agyi betegségenél nem minden olyan egyértelmű, mint ha valakinek hiányzik a fél tüdeje. Lehet folyamodni csökkent munkaképességű státuszért, ahol ismét színrelép a szubjektivitás. Vagyis a benyújtott leletek, papírok alapján majd egy bizottság eldönti. Fényeskéék is ezt az utat járják éppen, Attila 18-án megy a bizottság elé. Utána visszatérünk erre, és elmondjuk a született eredményt.

Ennyire jutottam, ami a válaszok számát tekintve majdnem a semmivel egyenlő. Csak az maradt mindannyiunknak, hogy bízzunk a szakemberek diagnózisaiban, a családok odafigyelésében, reméljük azt, a skizofrének többségét Attilához hasonlóan beilleszkedésre képes mentális állapotban engedik vissza a társadalomba.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://skizoteria.blog.hu/api/trackback/id/tr351654405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fényeske 2010.01.07. 20:33:45

Szerintem egy picit túl van lihegve ez a dolog. Vannak betegségek, amiket ha nem kezelnek veszélyes a többi emberre nézve. Ezeregy ilyet fel tudnék sorolni, ekcémák, nemi úton terjedő betegségek, alkoholizmus, és igen a skizofrénia is, de ha kezelve vannak bármelyikkel, lehet menni emberek közé.
Baktériumok és fertőzések ezreinek vagyunk ki téve nap, mint nap, amelyek, lehet életünkbe is kerülhet, ha megkapjuk, mért pont ettől a betegségtől ráz ki a hideg minket.
Talán mert ez látványos, szenzációs eseteket produkál, míg a többi a csendes halált választja, de van egy sanda gyanúm, hogy a többi egy klasszissal több áldozatot követel, mint ez.
Sosem lesznek meg a válaszok, és nem is lehet a közvélemény álláspontját egyik napról a másikra megváltoztatni, de fel lehet hívni a figyelmet, van egy másik oldal is.
Igaza van fábiusnak abban, hogy a fegyverviselési engedély kiadását szigorítani kéne semmi keresni valója, olyanok kezébe, akik labirisak lehetnek, de én ebbe a kategóriába sok mindenki mást is besorolok nem csak a skizofréneket.
A csökkent munkaképességről is ugyanaz a véleményem, csak drukkolni tudok, hogy megfelelő szakértők fogják megnézni. Ez megint egy 22-esek csapdája. Ha nem lenne jól, produkálná a látványos tüneteket, akkor azonnal megkapná, de akkor nem engedhetném emberek közé dolgozni, most hogy ennyire jól van, lehet a feltett kérdésekre adott válaszok alapján, nem fogja megkapni, így nem marad más csak a drukkolás.

luckky24 2010.01.07. 21:17:50

Szurkolok Nektek! Szerintem is túl van lihegve, csak az a baj, hogy a skizofrénekről elég sok horror vagy thriller készült, és az emberekben ez a kép van meg.

theresa 2010.01.07. 22:09:16

@fényeske:
én is az alkoholizmusra gondoltam. Ugye az alkoholisták kb 90%a nem is hajlandó elismerni, hogy beteg, tehát nem is kezelik, pedig ezek között elég nagy számban vannak agresszív emberek. Én személy szerint mindig is féltem a részeg embertől.

Az előző posztban írtam már, hogy drukkolok, és sajnos tényleg igaz, hogy minden attól függ, a szakértő mennyire áll a helyzet magaslatán.

intizar 2010.01.19. 14:04:51

Amennyire én tudom, a pécsi csoda nem volt számon tartott skizofrén, titkolta a betegségét. Tehát nem arról van szó, hogy "egy skizofrénnak" lőfegyvertartást engedélyeztek. Nem mintha ez föltámasztaná az áldozatát, de azért lényeges különbség.

Fabius 2010.01.19. 14:13:04

@intizar: amennyire én tudom, kezelt skizofrén beteg volt. De végülis nem ez a lényeg. Hanem az, pszichológusi vizsgálat nélkül ne kerülhessen éles lőfegyver senki kezébe. Egy sportorvos nem kompetens az elmeállapot megállapítására.

intizar 2010.01.19. 16:08:20

Úgy hallottam, bár én csak a bulvárból tájékozódom, hogy depressziós panaszok miatt kezelte több orvos, de folyton továbbmenekült egyiktől a másikhoz, és igyekezett eltitkolni a leleplező diagnózisokat.

intizar 2010.01.19. 16:08:56

Egyébiránt meg teljesen egyetértek az általad mondottakkal.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2010.01.19. 17:34:13

@Fabius: Az igazság az, hogy ha szigorú psichológiai vizsgához kötnék mostantól a fegyvertartást, akkor a jelenleg praktizáló magyar fegyveres testületek állományának, szvsz minimum a 30%-ka, ezentúl fegyver helyett az éles nyelvével, vagy a borzalmas szájszagával harcolhatna az adott ellenség ellen.

Hirtelen nagyon sok, nagyon békés rendőrünk, hivatásos katonatisztünk és kormányőrünk lenne... :)

Fabius 2010.01.19. 17:39:00

@Skulo: És az így volna jól :-) Mikor én voltam fegyveres testület tagja (1990-2000) még évente kellett pszichológiára járni. Nem is rohangált (engedélyezett) fegyverrel ennyi fél hülye, mint manapság :-)

fényeske 2010.01.19. 19:06:33

@Fabius: Nem skizofréniával volt kezelve, hanem valóban depresszióval. Nem maradt meg egy orvosnál sem soha 1-2 hónapnál tovább, így nem derült fény a valódi bajra ha egyáltalán az. Most van megfigyelés alatt, de még nincs meg a diagnózis, ahhoz, hogy meglegyen legalább 2-3 hónap megfigyelés kell ilyen esetben. Az már más kérdés, hogy gyakorlatilag 17-18 éves korától járt orvosról orvosra, vajon miért hagyták?
Most mesélte egy ismerősöm, nem kell engedély van egy piac (nem írom ki a nevét) évek óta bárki hozzájuthat ott fegyverhez 5000 forintól a csillagos ég attól függ milyet akar. Ezt nem tudják az illetékesek? hmmmm

Fabius 2010.01.19. 19:16:09

@fényeske: Én az első kriminálpszichológus jelentését olvastam valahol, aki szerint a srácot látens skizofréniával kezelték eddig. Ha az így ahogy van hülyeség, én elhiszem. Végülis a lényeg tényleg az, amit feljebb leírtam a fegyverviselésről. :-)

fényeske 2010.01.19. 19:24:51

@Fabius: Valóban az a lényeg:))))
...
süti beállítások módosítása