HTML

Skizotéria

Anya és fia küzdelme a skizofréniával. Megtörtént esetet feldolgozó webnapló. Fényeske kéziratát posztokba szedi Záporka, úriparaszt és Fabius.

Friss topikok

  • maria.janos: Igen én is kíváncsi vagyok mi van Veled nagyon nagyon. (2014.08.30. 21:48) A skizofrénia szakértők országa
  • maria.janos: Él még a Fábiusz által írt blog???? (2014.08.30. 18:26) Kiegészítés
  • fényeske: Köszönöm, hogy olvastad és persze hogy irhatsz: fenyesagi@freemail.hu (2012.06.09. 19:19) Életjel
  • fényeske: Szia cica! A hasonlat nagyon jó és találó. A tévhit abból ered, hogy valóban ott van a kiváltó ok... (2011.12.16. 19:30) Skizofrénia-újratöltve
  • anyósnyelv: Tényleg elment nem egy, hanem három barátom, az elmúlt években, s nem tudtam közbelépni! Egyszer l... (2011.11.29. 23:36) Társas magány

Válaszokat kergetve

Fabius 2009.12.23. 08:00

Ahogy az előző posztban írtam, a kislány esete után elkezdte még intenzívebben foglalkozni magával a skizofréniával. Volt bennem ezer kérdés, amire még tippelni sem tudtam a helyes válaszokat. Érteni, megérteni akartam a felfoghatatlant, ahogy az idő haladt kérdésből egyre több lett, válaszból meg egyre kevesebb. Az orvosok sem tudják ezeket a válaszokat, csak -minden tiszteletem mellett- ők nem vallják be.

Legelső és legizgalmasabb kérdés volt, hogy miért pont a megismert személyiségek jöttek elő Attilában? Mikor lehetett volna annyi más is. Valami okának kellett lennie, ezért agyaltam elsősorban ezen. Próbáltam külön kezelni ezeket a személyiségeket, hiszen egyszerre nem alakultak, nem is alakulhattak ki.

Előbb a mama kedvence, folyton síró látens homoszexuális énjét vettem nagyító alá. A depressziót, az örökös sírást és éjjelenkénti rettegést azzal magyaráztam, Viliéknél az egyik buliban történhetett valami más is a füvezésen kívül. Amiről nem beszélnek a fiúk, ami titok mert szégyellni való, mert illegális vagy mit tudom én. De olyan valami, ami traumát okoz, aminek nyoma marad testben és lélekben. A mai napig nem tudom, pontosan mi volt ez. De sokáig meg voltam győződve róla, itt van a skizofrén rém gyökere elhantolva. Az orvosok ugyan állítják, genetikai rendellenességről van szó, bennem azért él a kétely valahol mélyen, legbelül, egy életre kiirthatatlanul. Kérdezgettem azóta is sokszor erről, de csak azt hajtogatja: buliztak, semmi más nem történt.

A macsó figurát magamnak, pontosabban a köztünk lévő fantasztikusan bizalmas, bensőséges anya-fia kapcsolatnak köszönhetem. Ez az alak erős volt, magabiztos, határozott, mint egy filmsztár, és még telepatikus képességekkel is rendelkezett. Tisztára mintha Superman és John McLane szerelemgyereke lépett volna le a vászonról. Azt hiszem Attila ezzel a figurával a gyengeségét igyekezett ellensúlyozni, engem akart megvédeni mindentől és mindenkitől. Sugárzott belőle az erő, eltúlzottak voltak a gesztusai, no igen, és a reakciói is, ahogy arról már esett szó.

A zongoraművészt nem tudtam megfejteni, értetlenül álltam előtte. Abszolút távol állt tőle minden hasonló művészeti ág, nem hallgatott komolyzenét, nem néztünk ilyen filmet sem. Talán akkor egyszer, mikor leszedálva meglátta azt a zongorát, ott akart belőle előtörni valami tudatalatti vélt képesség.

Ellenben a matekzseni pontosan tudom honnan jött. Kedvenc filmünk volt a Good Will Hunting,-láttuk vagy tízszer- Attilát megragadta a karakter, ráadásul mindig szín jeles volt matekból.

Végül a legfőbb rémálom, a sebezhetetlen volt soron. Ez meglehetősen összetett figura volt. Egyrészt beleszőtte kicsit a macsót, másrészt szintén filmekben látott gesztusokat hordozott magában. Egy olyan férfi, akinek nem kell félnie senkitől és semmitől, aki bármire képes, és -itt jön a lényeg- akinek nem kell orvos, mert öngyógyításra is képes, vagyis sebezhetetlen. Szegénykém fele feje felett már Damoklész kardjaként lebegett az orvos képe, és -szerintem- így akart védekezni ellene. Minek kezelés és szakember egy szuperhős mellé, aki önmagát képes gyógyítani, akin maguktól gyógyulnak a sebek? Sajnos pont ezért a személyiségéért voltam kénytelen meghozni azokat a döntéseket, amiknek kezelés lett a vége. Ön és közveszélyes volt ez az alak, nem volt szabad se magára hagyni, se emberek közé engedni.

Sokat agyaltam a betegség kialakulását megelőző időszakon is. Vajon mit lehetett volna elkerülni? El lehetett valamit egyáltalán? Végig vettem a tényeket: abbahagyta a sportot. Érettségi előtt állt, tele volt stresszel. Foglalkoztatta a sorkatonaság kérdése, érettségi után be kellett volna vonulnia, és mondanom sem kell, be volt tőle majrézva, nem kicsit. Volt egy komolyabb autóbalesete, agyrázkódást kapott és könnyebb sokkot. A füvezést bár bevallotta nekem, ahogy azt is, már nem akar Viliékkel barátkozni, mégis úgy érezte csalódtam benne, hogy vissza élt a bizalmammal. Az érzékeny lelkének talán sok volt mindez nagyjából egyidőben, és nem bírta feldolgozni. Az immunrendszere soha nem volt valami izmos, és a serdülő kor változásaival, a hormonok háborújával a betegség melegágya lehetett ez.

A kérdéseimre keresett lehetséges válaszokat persze elmondtam az orvosainak is, de csak legyintettek: hiába vannak meg a -lehetséges- helyes válaszok, nem segít semmit. Törődjek bele a megváltoztathatatlanba: ez a betegség ma még nem gyógyítható! Ha pontosan tudják mi váltotta ki, akkor sem. Ne agyaljak annyit, mert saját magamat is őrületbe, diliházba kergetem vele.

Attilám most ,mikor hat a rendesen szedett gyógyszer egyik személyiségre sem hasonlít, de nem is egykori önmaga tért vissza. Nem gyógyult meg, a személyiségek benne vannak csak a gyógyszer hatékonyan elnyomja, elaltatja őket. De abban a pillanatban, amikor nem szedi be a gyógyszert a figurák előjönnek, életre kelve randalíroznak, a ketrecét széttépő rém pedig minden erejével igyekszik átvenni a hatalmat. Félelmetes és megrázó dolog. Gyógyult akkor lenne, ha végleg eltűnnének ezek, és nem jönnének elő soha. De erre még nem képes az orvostudomány. Két év telt már el a kezdetek óta ekkor, és még mindig csak ott tartottunk, minden este órákat rimánkodtam a gyógyszer bevételéért. Már nem az volt a kifogása, hogy drog, hanem az, nem beteg, nincs rá szükség. De a fentiek tudatában és tapasztalatában nem lazíthattam egy napot sem, ha azt akartam, egyszer munkahelye, önálló élete lehessen.

Ezekről a próbálkozásokról szól a következő fejezet.

 

Címkék: skizofrénia kérdések tünetek megtalált válaszok

54 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://skizoteria.blog.hu/api/trackback/id/tr421617087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szumóné 2009.12.23. 10:10:28

Szerintem az teljesen rendben van, hogy az ember keresi-kutatja a kérdéseire a válaszokat. Mindenkinek volt/van az életében olyan momentum, amit nagyon nehezen fogadunk el, mert nincs rá válasz esetleg. Pl egy szakításnál az ott hagyott fél gyakran keresi a válaszokat, sokszor reménytelenül átrágva magát többször is az egész kapcsolaton.

Az meg, hogy erre még nincs megoldás, sajnos egyelőre nem tudunk mást, mint elfogadni. Az agy 90%-nak a működését nem ismerjük. Nekem az is nagy szó volt, hogy kimutatták, hogy az időskori elbutulást (dementia) az agy melyik részének az elváltozása mutatja biztosan. Bár gyógyszer, kezelés arra sincs, de legalább a biológiai része kiderült. A rák vagy az AIDS ellen sincs hatásos gyógyszer, mit várnánk egy kézzel nem annyira fogható pszichés betegségtől? A gyógyszerek valóban elnyomják a tüneteket, szóval tüneti kezelés van. Ahogy az olvasottakból lejön épp ezért a családnak ugrásra készen kell állnia, hogy a gyógyszer időre bevétessék, ne támadjon a rém.

Belegondoltam, nagyon-nagyon nehéz lehet ezzel a tudattal az egészséges félnek együttélni... Minden nap csodállak Fényeske, hogy ezt így tudod és képes vagy csinálni! De abszolút érthető, hiszen emberi életet szeretnél biztosítani a fiadnak.

MaryJaneWatson 2009.12.23. 12:45:23

A kezdetek óta olvasom a blogot. Nagyon érdekes kicsit belelátni egy ilyen összetett betegségnél a "színfalak mögé". Nálunk mániás depressziós van a családban, nála hasonló tünetekkel derült ki a betegség, mint Attilánál. Bár nem az én közvetlen környezetemben él, de látom, hogy mennyi erő, kitartás és szeretet kell ahhoz, hogy "jól" lehessen. A skizofréniáról keveset tudok, de nem csoda, hisz még annak is megfoghatatlan, aki a közelében tapasztalja. Azt hiszem minden kezdeti laikusságod ellenére, a kitartásoddal, az akaratoddal rengeteg dolgot kiderítettél, feltérképeztél a betegséggel kapcsolatban és biztos vagyok benne, hogy ha olyan olvasná a blogot, aki hasonló cipőben jár, annak sok erőt adhatna.

Teker 2009.12.23. 14:46:16

az emberek ilyenkor szoktak az alternatív dolgokhoz fordulni. nagyon vigyázz, hogy ne szippantson fel a szcientológia, ők ugyanis saját bevallásuk szerint saját eljárásaikkal maradéktalanul képesek gyógyítani a skizofréniát, pontosan leírva a betegség kiváltó okát és mechanizmusát.

erre bizonyíték nem tudom, hogy van-e, de évekig tartó procedúra, ami forintmilliókat (!) emészt fel közben!

zenooka 2009.12.23. 15:31:36

@Teker:
no para Fényesket meg Atit nem fogja beszippantani semmi ilyesmi se sci, se samanizmus sem pedig a nagy lila alma egyhaz:)
elegge foldon jaro csalad:)

Lakatosné Kati 2009.12.23. 16:10:04

namost... nem értem. A többszörös személyiség (disszociatív személyiségzavar) nem azonos a skizofréniával.

OmegA404 (törölt) 2009.12.23. 16:13:19

Inkább térjen vissza a spanglira.
Kutyaharapást szőrével.

szabóZ · http://comment.blog.hu 2009.12.23. 16:13:27

Na most jol ertem en azt, hogy itten az van allitva:
- hogy van egy ember, akibol tobb szemelyiseg tor elo:
- hogy mindez nem irodalom, fikcio, hanem valosag?
- hogy mar megtortent esetek, es a blog iroja (diktaloja) belemerult a temaba?

csak azert mert a tobbszoros szemelyiseg nem skizofrenia, a skizofrenia meg nem tobbszoros szemelyiseg, olyan hiba ez, amit legfeljebb a Romana-regenyek iroi szoktak elkovetni. Amugy a tobbszoros szemelyiseg nagyon ritka korkep, meg ha a szappanoperakban gyakran is hasznaljak.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2009.12.23. 16:23:41

ebből elég!
miféle eretnek poszt ez???
a szent tudomány mindent tud!
ezt bizonyítja, hogy az igazságait állami intézményekben terjesztik

legfeljebb te nem olvastad el a wikipediát!

Lakatosné Kati 2009.12.23. 16:25:24

@szabóZ: úgy van, ahogy mondod. Elemi hiba.

szabóZ · http://comment.blog.hu 2009.12.23. 16:27:28

@wmiki: nem ez itt a gond, tolem lehet a skizofrenia a kis zold gyikemberek mergezese is. csak az a baj, hogy a blog iroja nem tudja, hogy megis mire erti a tudomany a skizofreniat, illetve pont ugy keveri a dolgokat, ahogy az egyszeru Romana-olvaso, ami eleg eletszerutlen, ha ugyebar a fia skizofren (esetleg tobbszoros szemelyiseg), es kezeltek is. Ettol meg tolem mondhatja hogy az orvosok mind hulyek, es mashol van az igazsag, de az orvosok igazsagarol fogalma sincs, ugy meg ugyebar eleg nehez tamadni azt az igazsagot.

szabóZ · http://comment.blog.hu 2009.12.23. 16:29:36

@Anybody_08: akkor ez itt valami irodalmi projekt akar lenni? csak a felprofi dizajn es a tobbszoros iro-lediktaloi stb jatek miatt kerdezem. Mert akkor mondjuk elobb fel kene keszulni, aztan irogatni ilyesmirol spanglizas kozben.

Lakatosné Kati 2009.12.23. 16:44:18

@szabóZ: szerintem a stílus túl sótlan ahhoz, hogy egy elvetélt író írogassa unalmában. Szerintem valszeg valódi.

mégis, ez a legutolsó post érthetetlen. Tényleg mint aki a szappanoperákból merítette a tudományát a "skizofréniáról".

zenooka 2009.12.23. 16:46:54

@szabóZ: @Anybody_08: olvassatok vissza par bejegyzest lehet a legegyszerubb dolog volna...

Clarimonde 2009.12.23. 17:18:09

én arra gondolok, hogy a szerző külön személyiségekként tekint Attila különböző megnyilvánulásaira, időszakosan jellemző hangulataira, bár ha már így fejezte ki magát, akkor odafért volna egy idézőjel, vagy valami stílusos magyarázat - fikció vagy sem (aztán lehet, hogy úgy gondolta, hogy az egy emberben tobzódó személyiségek emlegetése már-már közhelyszámba megy, pláne blogokban, bár ez csak saját megfigyelés)

Lakatosné Kati 2009.12.23. 17:25:48

@Clarimonde: aham. Tehát arról van szó, hogy Attilának különféle hangulatai vannak.

Fabius 2009.12.23. 17:31:03

@szabóZ: egy ilyen 'nagyformátumú' és jelentős bloggernek, mint te, esetleg hasznos lehet ha nem csak írni tanul meg, hanem olvasni és (visszafelé ) lapozni is. Romana füzet nem lesz ott sem, de zárójelentés igen. Fontold meg. Hátha sikerül kisebb hülyét csinálni magadból legközelebb.

Záporka 2009.12.23. 17:31:39

@szabóZ: A skizofrénia valóban nem jelent többszörös személyiséget. A szó szoros értelmében.
De ettől a fiúnak voltak ilyen kényszerképzetei.

Clarimonde 2009.12.23. 17:34:30

@Anybody_08: szerintem akár így is értelmezhető (jó, tudom, a "hangulat" nem felt. a leghelytállóbb kifejezés egy skizofrén esetében)

Záporka 2009.12.23. 17:35:05

@szabóZ: Soha ne tapasztald meg a saját avagy egy rokonod, ismerősöd betegségének árán, mit is jelent. Bár... rád férne ....

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2009.12.23. 17:38:15

@szabóZ: világos
neked nem az a gond, hogy valaki szeretne meggyógyulni valamiből a szent tudomány uralkodása idején, és az sem, hogy állami intézményekben igazolatlan hittételeket terjesztenek, hanem az, hogy nem úgy használnak egy kifejezést, ahogy azt te elképzeled....

hát... kinek mi a gond...

Záporka 2009.12.23. 17:39:08

@szabóZ: ... és ha már olyan a "okosakat" írsz, nézz utána pontosan a skizofréniának, avagy tanuld meg értelmezni, amit olvasol!

szabóZ · http://comment.blog.hu 2009.12.23. 17:43:36

@Záporka: Miért is férne rám? Ne haragudj, de ez egy blog, ha mindez valosag, akkor egyutterzek veled, de nekem nagy a gyanum, hogy nem az. Ezért nehogy már én legyek a hibás, te blogolsz, rakod fel mindenki elé, amit írsz. Én meg értelmezni próbálom.
A masik uriembert mar nem is ertem, azt hiszem a blogot mint műfajt kevéssé érti.

szabóZ · http://comment.blog.hu 2009.12.23. 17:48:12

@Fabius: huha, megis hol van a korlapon barmi abbol amirol ez a poszt szol? Sehol. Latom mar nem eloszor kerdojelezik meg a blog valosagossagat, erdeklodve varom, hogy hova fit ki ez a projekt. Remelem nem szcientologusok vagytok.

Lakatosné Kati 2009.12.23. 17:48:30

Én azért haragszok, ha a disszociatív személyiségzavart nem választják el pont egy ilyen blogban élesen a skizofréniától, mert a jónép amúgy is összekeveri vele. És hát hol legyen ez tisztázva, mint itt. Nem kell háborogni a szerzőne, hanem pontosan kell fogalmazni. Éppen népnevelési célzattal ír, nem?

Záporka 2009.12.23. 17:52:01

@szabóZ: Mindig akadnak magukat "nagyon okosnak" képzelők, ez is az internet világa. Te egy vagy közülük :-)

Fabius 2009.12.23. 18:01:28

@szabóZ: szcientolóusok? :-D Nagyjából annyira, mint te. A személyes találkozás lehetőségét fel tudom ajánlani neked is. Hátha nem csak a szád jár. Üzenet nekem és megbeszélhetjük. Egyébkén meg nem fut a projekt sehova. Páran úgy vélték egy posztom alapján, érdemes volna közzétenni a történetet. Ennyi. Jah, ha a kezelőorvosok nyolcadik éve emlegetik skizofréniaként Attila betegségét, akkor az nem költői szabadság, hanem tény. Gondolom.

Nem viccelek... 2009.12.23. 18:02:11

hi. szerény véleményem az orvostudományról....
A herpeszről se tudják, hogy mi fán term...

Sebastian Knight 2009.12.23. 18:10:29

A blogíró belekeveri a skizofréniába a disszociatív identitászavar (multiplex személyiség) -et is.

skizofrénia =/= disszociatív identitászavar (multiplex személyiség)

www.pszich.u-szeged.hu/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=1016

psychiatry.pote.hu/pdf/hun_1_006_disszociativ_emlekezteto.pdf

Krabocsa (törölt) 2009.12.23. 19:45:06

@Fabius:
Ma vettem észre a blogot a neten.
Órák óta olvasom békességes karácsonyunk idei eljövetele előtt egy nappal(egyéb dolgom is lenne,de nem tudtam abbahagyni..)

Én is együtt élek 7 éve ennek a betegségnek minden kínjával/gyötrelmeivel/egyéni kis családi tragédiáinkkal/a kényszergyógykezeléstől kezdve a leszedált,lekötözött és csurgó nyálu gyerekem szivbemarkoló látványáig...... ÉS A mai MINDENNAPOKKAL -a kb.80 ezer anyatársammal együtt.
(ha a népesség 0,8% skizofrén=ez ugyanennyi anyát és apát és testvért és nagyszülőket érint= a magyar lakosság
majd' 5%-át =fél milló embert)

Az én többdiplomás-nem gyengeelméjü fiam 31 éves,másé 27-vagy 40-vagy még ezután válik azzá
(az tény,hogy a fűűűűűűűűűűűűűű..a marihuana világszerte megtámadja a tulérzékeny és depresszióra hajlamos,a fejlett/fogyasztói társadalomban élő fiuk idegrendszerét keményen, nincs kecmec,ezt kell elismerni)

Minden SORS és egyéni tragédia MÁS..
Én bárkivel(hasonszőrü szülőkkel) beszéltem erről, az egyetlen közös tapasztalatként azt kellett leszürnünk,hogy a skizofrénia tüneteinek a megnyílvánulása a gyerekeinknél annyiféle,-ahányan vannak.
Nyilván a bánásmód,a naponta edződő és fejlődő családi terápiáink is ezerfélék.
ÉN pl.azt teszem,amit tennének a világ kevésbé gyógyszerközpontú tájain:már elfogadom hogy ő más,nem kényszerítem gyógyszerekre és BÍZOM benne-mert remény mindíg van,hogy egyszercsak visszakattan..

Nem értek egyet azzal, hogy könyvet(ráadásul ilyen szirupos ízesítésüt) szeretnének erről a témáról megjelentetni.
A skizofrénia egy kőszikla-kemény téma mind a betegnek,mind a hozzátartozóinak.És soha nem lehet előre tudni,hogy a történetnek mi is lesz a vége ???
Tisztelettel:Krabocsa

zenooka 2009.12.23. 20:45:37

@Krabocsa:
"ÉN pl.azt teszem,amit tennének a világ kevésbé gyógyszerközpontú tájain:már elfogadom hogy ő más,nem kényszerítem gyógyszerekre és BÍZOM benne-mert remény mindíg van,hogy egyszercsak visszakattan.."

ezzel egesz addig nincs problemam mig nem gondolja hogy o hiro nakamura szamuraj kardot ragad es lecsapja valakinek a fejet mert gonoszt lat benne vagy teged vagy egy urhajot akar vedelmezni..... mar pedig ha ra bizod hogy szedi e vagy nem a gyogyszert ez konnyen elofordulhat..igaz afrika kozepen ahol a legkozelebbi szomszed 5 napi jarasra van tok mindegy hogy homokot eszik e vagy sem (mert pl azt gondolja hogy neki az kell hogy meglegyen a megfelelo asvany bevitel).
a bizalommal nincs gond az kell hogy legyen csak ugye ez egy betegseg ami modositja a tudatallapotot tehat onnantol kezdve nem ommaga a gyerek... szerintem.. legalabbis en igy latom az ocsemnel fuggetlenul anyamtol

Krabocsa (törölt) 2009.12.23. 21:20:24

@zenooka: igen...igaza van,nem Afrikában élünk..
A skizofrének max.5%a támad másokra..
az esetek 95%ban önmagukra veszélyesek..

A kedves és kellemes modorú/gazdasági és politikai hatalomra éhes pszichopatákkal több a gond...és ők "csak" pszichopaták...a skizofrén többnyire önmagában okoz iszonyu károkat..a pszichopata pedig..?????

Üdvözlöm..rettegnem attól, hogy holnap talcsizom a kamionnal a 4 esen..igazán nem érdemes..

Krabocsa (törölt) 2009.12.23. 21:36:29

@zenooka:
Nekem is van még a betegen kívül 21 és 26 éves fiaim.
Ma kb.öt percig képesek elviselni a beteget holott évekig rengeteg/kemény konfliktushelyzetet megéltek.
Nem sajnálják és sajnáltatják magukat sem és a beteget sem.
Mára megtalálták a technikákat.

A SAJÁT életüket élik,minthogy én is.
Függetlenedtek a betegtől.Nem azonosulnak semmivel amit a skizo képvisel.
Üdvözlöm..Krabocsa

clegane 2009.12.23. 22:22:15

konstruktív hozzászólással próbálkoznék:
én az ilyen skizofrén dolgokkal csak érdeklődés szintjén találkoztam, a témában a legszimpatikusabbnak Feldmár András gondolatait tartom. (ez csak egy tipp esetleg, ettől független amit a továbbiakban irogatok.)
Szerintem is valószínűbb, hogy a kiváltó ok a srác életében / környezetében van, és nem genetika vagy drog okozta (persze erre is biztos van esély), csak az a baj az ilyennel, hogy rögtön magát okolja az anya, hogy jaj biztos én vagyok az oka, és az nem jó dolog, mert plusz lelkiismereti teher az amúgy is borzasztó helyzet mellé.
deugyanakkor ha mégis volna köze az anyának (vagy más közeli érintetteknek) a történtekhez, akkor az is lehet, hogy egy olyan dolog lesz az, ami után ők hiába kutatnak, mert "nem látják a fától az erdőt", benne élnek, azt veszik természetesnek, nem tudnak tenni egy lépést hátra hogy onnan szemléljék a dolgot.
itten szeretnék rámutatni egy ilyen dologra éppen ebben a posztban, ami nekem böki a csőrömet:
szerintem fiatal srácok körében nagyon nem menő, sőt ciki dolog egy "bensőséges anya-fia kapcsolat", amire itt a posztíró látszólag büszke - és bizonyára egy jó dolog is ez, de az adott társaságba kerülve, bizony el birom képzelni, hogy azzal szekálták szegény srácot (más fiatalok, srácok és lányok vegyesen), hogy "hú de gáz hogy ennyire anyás vagy, mi van, csak nem vagy meleg, te kis anyakedvence?" - ami esetleg kattogást idézhetett elő a srác agyában. szóval szerintem egy ilyen bizalmas kapcsolat az anyával szerintem igenis egy eléggé bizarr dolog, pláne a "peer pressure" alatt, egy ifjú felnőttnek ez szerintem tud lelki zavart okozni.
aztán persze lehet, hogy itt nem erről van szó, csak gondoltam leírom, ha már eszembe jutott, hátha segít.
ha esetleg ez már másnak is eszébe jutott, akkor bocs.

Fabius 2009.12.23. 22:42:52

@Krabocsa: valóban minden beteg más. Attila ha nem szedi a gyógyszert azonnal vissza és szétesik. Ön és közveszélyessé válik, ezért a gyógyszerezés nem bizalmi kérdés. Vele egyszerűen nem lehet az. Szerintem örülj neki, hogy a te gyerekednél ez nem így van, ezt minden él nélkül mondom. Nektek ennyivel könnyebb, mint Fényeskééknek. Ez a blog egy konkrét esetről -Attila történetéről- szól. Nem átfogó és általános blog a skizofréniáról. Ez nem cél, meg kevesek is vagyunk hozzá. Viszont továbbra is azt gondolom, segíthet azoknak, akik hasonló cipőben járnak, és a közéletben történtek után felhívja a figyelmet erre a betegségre.

fényeske 2009.12.23. 22:57:38

@szabóZ: Megpróbálok szép sorba menni a válaszokkal, már amelyik megérdemel egyáltalán a reagálást. Elvoltam ma utazva így csak most kerül rá sor elnézést. Az elejétől kéne olvasni és rájönnél kísérő tünetként írtam le a több személyiséget, ritka de Attilámnál jelen volt ez is, bár ne lett volna, csak ismételni tudnám magam "ahány beteg annyiféle", hogy szappanoperához hasonlítod azt csak azért teheted mert soha hálistennek hozzáteszem de soha nem volt részed még hasonlóban sem.

fényeske 2009.12.23. 23:05:16

@szabóZ: Szívesen találkozom veled ha úgy gondolod, hogy hiteltelen az egész, nem vagyok író egész biztos lehetne jobban is megírni, vagy megfogalmazni az érzéseimet, tapasztalataimat de nem a profi irodalmi mű volt a célom. Vagytok egy páran akik megkérdőjelezik a valóságtartalmát, az értelmét az egésznek de vannak nálatok sokkal többen akiket valamiért megérint, akiken lehet segít és akikért érdemes volt megírni még akkor is lehülyéznek.

zenooka 2009.12.23. 23:11:14

@Krabocsa:
nah sorjaban:
1.) szerintem az 5 szazalek is tobb mint amit szabadna hagyni ezert kell a gyogyszeres kezeles.
2.) ha onmagara veszelyes es kart tesz magaban az is rettenetesen szomoru..ezert kell a gyogyszeres kezeles
3.)
"Nekem is van még a betegen kívül 21 és 26 éves fiaim.
Ma kb.öt percig képesek elviselni a beteget holott évekig rengeteg/kemény konfliktushelyzetet megéltek."
Ezt nagyon nagyon SAJNALOM.
en jelenleg az ocsemmel (Attila a fent talalhato storybol) nem hogy 5 percet siman de egy napot is lehuzok ugy hogy nem hisztizunk nem veszunk ossze es kellemesen eltoltjuk az idot.. sot regebben is amikor voltak a kemeny tunetei kepes voltam eltolteni barmennyi idot mert fontos volt nekem es tudtam hogy beteg...ezt hivjak CSALADnak szerintem.
4.)
"A SAJÁT életüket élik,minthogy én is."
ezt nem ertem.. mibol gondolja hogy en nem? nem lakom otthon, van egy szereto felesegem, egy jo munkahelyem es elem az eletem..De ha szuksege van az ocsemnek vagy anyamnak ram akkor ott vagyok barmi legyen is az..ezt is ugy hivjak hogy csalad.. lehet engem neveltek felre.
5.)
"Függetlenedtek a betegtől.Nem azonosulnak semmivel amit a skizo képvisel."
plane nem ertem....

fényeske 2009.12.23. 23:25:40

@Krabocsa: "A skizofrének max.5%a támad másokra..
az esetek 95%ban önmagukra veszélyesek.."

Minden tiszteletem a tied, és sajnálom a te sorsodat is, mégis valahol irigyellek, mert akkor te nem szembesültél avval, hogy a fiad akár meg is ölheti magát annyira önveszélyes. Az a 95 % nagyon nagyon sok és vajon hány anya, testvér, vállalja be hogy szeme előtt a fia harakirit végezzen magán mert úgy gondolja sebezhetetlen. Sosem állítottam, hogy az én módszereim a leghelyesebbek, sőt sosem állítottam hogy tévedhetetlen vagyok de azt igen, hogy mindig a legjobbat akartam és minden erőmmel segítettem neki. Én is beszéltem sok hozzátartozóval akiknek ma már nem élnek a gyerekeik, hogy kinek mi a jó módszer az egyéni, de a segíteni akarás annak közösnek kell lenni.
Az én nagyfiam, órákat eltud lenni az öccsével, mert beszélgetnek, mert vannak közös témáik, és ott van az a plusz amit testvéri szeretetnek hívnak, mind amellett éli a külön saját életet. Én soha senkitől nem kértem sajnálatot sem Attila felé sem magamnak, de hiszek abban hogy a történet segíthet, ha beszélünk róla segíthet és ha tehetetlen valaki és valamilyen ötletet merít (mert nem olyan erős mint Te vagy Én)akkor is segítettünk. Lehetnek többféle vélemények, de vigyázzunk mert a másik megbántásával nem biztos, hogy nekünk lesz igazunk.

fényeske 2009.12.23. 23:47:43

@cl Bizarr dolog?
Tudod engem sosem érdekeltek a trendi dolgok. A fiaimmal mindig bizalmas jó kapcsolatom volt. neked is elkéne olvasni az elejétől, mért is alakult ki ennyire bensőséges viszony köztem meg Attila közt, de ennek volt persze egy határa. Nem feküdtünk egy ágyban, nem puszilgattuk egymást stb.
Attila élsportoló volt mint ilyen előnyöket élvezet a baráti társaságában, felnéztek rá és eszükbe nem jutott bármiféle hasonló sem mint amit Te gondolsz.
Azonkivűl nálunk bár tudom ez sem nagy divat, de hozzánk feljártak a barátai, akik egyben az én barátaim is voltak, egyszerűen jól éreztük magunkat együtt.
Persze lehet ez is bizarr dolog Neked.
Bizarr dolog az is, hogy a nagyfiamnak a felesége vagyis a mennyem az olyan mintha a barátnőm lenne?
Szóval ha az ember 50 éves korára nem lesz szenilis, vaskalapos felnőtt, aki megtalálja közös hangot az ifjú generációval az bizarr?
Sajnálom ha így gondolod rossz tapasztalataid lehetnek az idősebbekkel.

Krabocsa (törölt) 2009.12.23. 23:58:26

@fényeske:
Kedves Fényeske..
Eszemben nem volt megbántani Önt.
Sőt...köszönöm, hogy ma írhattam egy hasonszőrü anyának.Csak ugy..ráértem..
Igen..ötletet ugyan nem merítettem,csak kicsit elbeszéltem "valaki" mellett a neten.
Üdvözlettel:Krabocsa

fényeske 2009.12.24. 00:12:42

@Krabocsa: Elovastam a véleményét és mi ketten más úton járunk de a cél ugyan, a fiunk boldogulása!

Boldog és Békés Ünnepeket kívánok a családodnak
és minden egyes blog olvasónak!

Krabocsa (törölt) 2009.12.24. 00:24:21

@fényeske:
Ui. a segíteni akarás a saját szüleményünkön.. hogyne lenne ez egy kardinális kérdés minden anyának ??- ez kétségtelen közhely..

Ha beszélhetünk róla -az segíthet..igen..nekem, meg Önnek..

És senki nem tehetetlen ebben a témában..mindenki megtalálja a saját szégyenérzetének az értékhatárain belül a megfelelő túlélési stratégiákat.

Minden falunak megvoltak már régesrég a maga bolondjai..csak akkor nem volt internet..
Üdv:Krabocsa

szabóZ · http://comment.blog.hu 2009.12.24. 01:29:33

@fényeske: Miért hülyéznélek le? Eszembe sincs, ha igaz akkor azért, ha nem igaz, akkor meg érdekes a dolog. Azt hiszem félreérted, csak nem tűnik az egész életszerűnek, a három segéd blogoló, miközben te is elbodlogulnbál, a pontatlan kórkép, a semmitmondó lelet, és az hogy már páran megkérdőjelezték. Nem akarok mutogatni, hogy nem igaz, pfúj, sőt, szerintem annál érdekesebb lenne, hogy miért.

fényeske 2009.12.24. 08:02:32

@szabóZ: Nem szó szerint értettem a lehülyézést.

1. 3 segédblogoló azért van mert ebben a kérdésben valóban hülye vagyok nem értek a számítógéphez, én nem elblogulok hanem válaszolok, én nem posztokat írok hanem jegyzetelek.
Nem tudom hogy kell moderálni, kíalakitani egy ilyen blogot.
2. Nem vagyok orvos, sem latinul nem tudok, leírtam a történéseket, és továbbra is csak azt tudom mondani a személyisége is változott mindegy hogy mondják latinul és mindegy hogy szerinted az nem skrizofénia, nem én találtam ki a diagnózist. Sziovesen találkozom veled, söt tovább megyek elviszlek az orvosához gyözd meg öt a pontatlan diagnózisról.
A hangulatváltozás más dolog, ott lehet valaki vidám, szomorú, dühös stb de nem változik meg a járása, az evési szokása, stb. Nem tudom érted e kettö közti diferenciát.
3. több mint 7000 olvasták el ezeket a bejegyzéseket, persze hogy különböző képpen regálnak rá és vannak köztük skeptikusok de arányaiban nézve elenyésző a számuk.
4. Igen nem tűnik életszerűnek nem mindenkivel történik hálistennek ilyen, én 8 évvel ezelött karácsonykor szerető férj mellett, 18 és 20 éves egészséges fiaim mellett sütögettem, fözöcskéztem, boldogan vártam az estét, az életszerű volt. Soha nem kívánok senkinek csak ilyen életszerű karácsonyokat.

Blue_Ray 2009.12.26. 20:53:25

Szia! Győzd meg a fiad, hogy valahogy szedje a gyógyszert. Mit szed amúgy? Én 17 éves koromban az LSD nevű drogtól kerültem furcsa helyzetbe, paranoid skizofrénként diagnosztizáltak. Azóta az orvosok rájöttek, hogy nem ez a bajom, most 25 vagyok, és javulok, de átéltem mindent, amit Attila. Ne félj egyébként, a fiadnak nem volt sosem több személyisége, az hogy a viselkedése megváltozott, az a betegség velejárója. Ilyenkor a skizofrén olyat produkál, mintha az önnön másokról alkotott közhelyeit, mint egy színész, de önkéntelenül! eljátszaná. Pont, ahogy leírtad, hogy ilyen "személyiséget" vagy olyat mutatott. De végig önmaga maradt! igaz, torzulva. Bízom Attila gyógyulásában, és jó, ha egy jó időre (évre vagy évekre) leáll a droggal, és alkoholt is csak jeles ünnepeken keveset, és akkor nem kerül a gyógyszer hatóanyaga interakcióba ezekkel. Sok sikert!

Krabocsa (törölt) 2009.12.26. 21:52:50

@Blue_Ray:
Kedves Blue Ray !

Aki ilyen bölcsen és okosan ír a problémáiról,miután paranoid skizofrénként diagnosztizálta egy pszichiáter ??
Hát le a kalappal..őszintén Ön előtt..

Kb.ennyi a tanulság..egy pszichiáternek mindíg okosnak kell látszania, hiszen orvos,és többnyire a gyógyszeres segítséget és a pontos diagnózist várják el tőle.
Bocsánat,de Ön soha nem volt skizofrén és nem is lesz az, ha így halad..

(Az igazi skizofrénia csak kevesek kiváltsága)

Ön egy önmagát keresgélő és előbb utóbb megtaláló fiatalember..gratulálok.
Üdv:Krabocsa

fényeske 2009.12.27. 08:10:38

@Blue_Ray: Már nem kell győzködni, mai állás szerint tudja és szedi, zyprexát szed. Nem igazán jó orvosoknál voltál, ha összekeverték az lsd hatását és a skizofréniát. Lehet magyarázni a több személyisége okait de a tényeken nem változtat, jelen volt sajnos, megváltoztatva az egész kis lényét.
@Krabocsa:
„(Az igazi skizofrénia csak kevesek kiváltsága)”

Ezt utoljára egy barátom mondta, aki mellnövelő kenőcsöt adott el balekoknak. Sima kenőcsre rátette a kezét és energiát vitt vele, majd elhitette a kismellűekkel, hogy megnő tőle a mellük. Sokan megvették nem volt ez olyan rossz üzlet NEKI!

Kiváltság egy ilyen kor? Ugye ezt Ön sem mondja komolyan, nem bírtam ki hogy ne írjak erre.
Asszonyom én nem ismerem Önt, de egyszerűen nem szeretnék a családtagja lenni.
Falú bolondjának nevezi a fiát, aki messze nem bolond ha valóban ebben a betegségben szenved, csak beteg.
Hagyja hagy élje magától az életét, úgy hogy a saját testvérei nem bírják ki a személyét 5 percig?
Talán ha kezelve lenne 5 órát is kibirnák vele.
Attilámmal nem csak a bátyja hanem minden barátom tud órákat beszélgetni, egy légtérben lenni vele úgy hogy eszükben sem jut hogy beteg.
Nem bolondként és nem betegként van kezelve általuk hanem értelmes de egyéni emberként.
A skizofénia nem kiváltság hanem egy önmagára és másokra veszélyes alattomos szőrnyü betegség amit kell és lehet kezelni!

Záporka 2010.01.17. 14:32:48

@a.anami: A te gyerekedről van szó?

fényeske 2010.01.17. 18:34:10

@a.anami: elolvastam, és minden szavával egyetértek. Sokkal jobban van leírva mint ahogy én írogattam le a feljegyzéseimben, de a lényegében ugyanaz(((

a.anami 2010.01.17. 18:40:54

De hát nem ez a lényeg, kedves Fényeske, ki írja le jobban! Hanem hogy tudatosodjon mindenkiben. Objektív és szubjektív oldal...Ennyi. Amúgy meg...Régen olvastam ennyi érdeklődéssel blogot. Nagyon jól írod le a tűzvonalat...:

fényeske 2010.01.17. 18:52:47

@a.anami: Köszönöm, igen én is azt hiszem a lényeg nem a megfogalmazásomon, vagy a helyesírásomon van, hanem a mondanivalómon. Ha valaki Te tudod mennyire fontos ez.
...
süti beállítások módosítása