HTML

Skizotéria

Anya és fia küzdelme a skizofréniával. Megtörtént esetet feldolgozó webnapló. Fényeske kéziratát posztokba szedi Záporka, úriparaszt és Fabius.

Friss topikok

  • maria.janos: Igen én is kíváncsi vagyok mi van Veled nagyon nagyon. (2014.08.30. 21:48) A skizofrénia szakértők országa
  • maria.janos: Él még a Fábiusz által írt blog???? (2014.08.30. 18:26) Kiegészítés
  • fényeske: Köszönöm, hogy olvastad és persze hogy irhatsz: fenyesagi@freemail.hu (2012.06.09. 19:19) Életjel
  • fényeske: Szia cica! A hasonlat nagyon jó és találó. A tévhit abból ered, hogy valóban ott van a kiváltó ok... (2011.12.16. 19:30) Skizofrénia-újratöltve
  • anyósnyelv: Tényleg elment nem egy, hanem három barátom, az elmúlt években, s nem tudtam közbelépni! Egyszer l... (2011.11.29. 23:36) Társas magány

Helyzetek hálójában

Fabius 2010.01.04. 08:00

Attila és a döntések, a helyzetfelismerés meg a logika nem voltak "barátok". Illetve sajátos viszonyban volt ezekkel a számunkra egyszerű fogalmakkal. Elmentünk egyszer cipőt venni, mert szükség volt rá. Tudtam mennyire nem lesz egyszerű, de ami ott várt rám, az még az én évek alatt acélosra edződött képzeletemet is felülmúlta. Színben, fazonban és árban megfelelőt is találtunk, mintegy négyezerkétszázhetvenöt darab, három órán keresztül tartó felpróbálása után. Pfúúú...éppen megnyugodtam, kifújtam magam, leitattam a véres verítéket magamról, indultam kifizetni a cipőt, mikor Attila utánam szólt: még ne! Hátha a következő üzletben még jobbat találunk még olcsóbban. Mondhattam bármit, ezúttal is hajthatatlan volt, mint mindig. Újabb két óra, számtalan másik üzlet és próbált cipők után visszatértünk az ominózus cipőhöz, az említett boltba. Az én Attilám pedig elkezdett alkudni az eladóval. 13.990.- volt a cipő, de Attila nem volt hajlandó ennyit fizetni érte, csak egy ezressel kevesebbet. Hiába mondtam, kisfiam ez itt nem piac, a hölgy nem kofa, itt szabott árak vannak meg garancia a cipőre, mintha a falra lapátoltam volna a borsót. Attilám vitázott, érvelt és alkudott tovább kőkeményen, hivatkozott előállítási költségektől szállításig mindenre. Logikus is volt az érvelés, csak nem helyénvaló.

Mikor az eladó diszkréten beletépett a hajába, átvette helyét az üzletvezető nő, aki előtt le a kalappal. Végtelen türelemmel meghallgatta a fiamat, és válaszolgatott a kérdéseire. Látta, valami nem stimmel velünk, de a kidobásunk helyett igyekezett megoldani a helyzetet. Másfél órán(!!) keresztül győzködte Attilát, elismerte, valóban nyereséges volna ezer forinttal olcsóbban is eladni a cipőt, de ő erre nem kompetens. A türelem ezúttal is sikerre vezetett, megvehettük a cipőt, Atikám pedig szívesen hordta, mint aki megdolgozott érte. Egy dologra jó volt ez mégis. Edit az üzletvezető ott helyben barátnőm lett, azóta is tartjuk a kapcsolatot, és ha szükségünk van valamire hozzá fordulunk. Lehet elfogult vagyok, de példának állíthatnám a legtöbb kereskedő elé.

Attila minden tettében jelen volt/van a logika. Csak a tett kivitelezésének módja utal a betegségre, azokban nyomonkövethető a skizofrénia. A Móricz Zsigmond körtéren virágot árult egy néni abban az időben. Egyszer a szemünk előtt ment oda hozzá két rendőr, és teljesen normálisan kérték tőle a területfoglalási engedélyt. A néninek persze nem volt ilyen, erre a rendőrök nagyon udvariasan, de rendkívül határozottan megkérték, távozzon onnan. Mire észbe kaphattam volna Attila odapattant a rendőrökhöz, és idegességétől kicsit akadozva, de annál határozottabb hangon közölte velük: jó volna, ha rablók és gyilkosok dolgaival foglalkoznának, a nénit hagynák virágot árulni, mert meg kell élnie valamiből! A rendőrök előbb csak felszólították Attilát, hogy menjen onnan. Ő persze csak fújta a magáét tovább, mire az egyik rendőr megfogta a vállát, és odébb tolta egy kicsit. Na több se kellett...Láttam, ha nem lépek közbe nagy baj lesz, így minden igyekezetemmel próbáltam leszerelni az Attilában felébredt igazság bajnokát. A rendőrök majdnem letartóztatták, szerintem csak az én igyekezetem tartotta vissza őket. Így visszaolvasva mókásnak tűnhet, de ott és akkor nem volt az.

Az ilyen szituációktól állandó félelemben éltem/élek, mert nem lehetek minden pillanatban vele. Arról nem beszélve, így képtelen lesz a saját életét élni, ha én nem leszek. Ezért a következő lépésként meg kellett győzni őt arról, hogy egy dolog a lojalitás, és egy másik a törvény. Szép és nemes dolog lojálisnak lenni, pláne a mai világban, mikor emberek érzéketlenül tesznek egymásra magasról. De szükséges, hogy egy társadalomnak legyenek törvényei, amit a tagjainak nem illik, hanem kell(ene) ismerni és betartani. Mert a világ így működik, biztosítja a jogainkat és betartatja kötelezettségeinket. Ezekkel mi egészségesek sem mindig értünk egyet, de betartani kénytelenek vagyunk akkor is, ha nem tetszik. Vagyis azokat a normákat, amiket egy kisgyerek nevelkedése során természetes úton magára szed a szüleitől, azt egy skizofrénnek -a mi esetünkben- újra kellett tanítani. A sajátos logika, a beképzelt eszmerendszer nehezen feltörhető valami. De türelemmel és kitartással ez is megoldható.

Ilyen történésekkel a hátunk mögött ismét a munkakeresés került terítékre. Erről szól a következő poszt.

Címkék: skizofrénia skizofrén logika

46 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://skizoteria.blog.hu/api/trackback/id/tr501643907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andie 2010.01.04. 14:21:29

Hm. Ha jól értem, akkor a skizofrénia (avagy annak kiváltó oka, avagy annak kezelése?) agymosást is végez?
Ilyen alapvető dolgokat azért nem könnyü kidobni a fejünkből, hogy nem alkudunk boltban, avagy nem kekeckedünk a rendőrrel. És hány ilyen dolog van még?
Hogy lehet ezeket elfelejteni? Hogy tünhetnek ezek el?

Ugyanakkor - mint Forrest Gump, vagy az Esőember esetében is - Attila esete rávilágit a társadalmunk visszásságaira, sajátosságaira. Hogy korlátok közé vagyunk szoritva, szinte már levegőt sem vehetünk természetesen, mindig engedelmeskednünk kell valami irott vagy iratlan szabálynak, konvenciónak. De ez már Fraud.

Lángharcos 2010.01.04. 14:51:23

@Andie: Szerintem nem kidobja a fejéből. Csak átcímkézi. A "fontos" címkék elkeverednek, más gondolatokra, dolgokra kerülnek át.. És így mondjuk fontos, hogy aznap megigya a sörét, de nem fontos, hogy engedelmeskedjen a törvénynek (Attila példáját felhozva).

Lassan, de biztosan halad valahova a tudomány. Reméljük, idővel:
index.hu/tudomany/2010/01/04/skizofren_egereket_tenyesztettek_ki/

fényeske 2010.01.04. 16:21:29

@Andie: Mit értünk agymosás alatt?
Attila alapból nem felejtette el amit 17 év alatt tanult, hogy mi a jó és mi a rossz. A gyerekek, idős emberek, nők védelme jó, de nem húzta meg a határt, és az ő logikája szerint a rendőrök tettek rosszat, mert egy olyan szabályt akartak betartatni, ami az idős nő ellen volt. Hogy ebben az esetben kinek van igaza számomra ne haragudj de mellékes dolog volt. Lehet társadalmi kérdést faragni belőle és egész biztos sok mindenben megegyezne a véleményünk, de nekem csak egy dolgot szabadott akkor és ott néznem és ez Attila. Ahogy lereagálta a helyzetet az rá nézve veszélyes. Egy adott társadalmi rendben élünk, szabályokkal, törvényekkel, lehet sőt kell is szembeszállni vele, ha az ígazság bajnokai vagyunk de nem így, így sosem érjük el a célunk, csak a dutyiba kötünk ki, és azt ugye nem kell bizonygatnom, hogy egy ilyen betegnek mit jelentene a börtön, így hát nem érdekelt semmi más csak is Attila.

fényeske 2010.01.04. 16:28:44

@Lángharcos: Igen én is ezt gondolom. Ami neki a "fontos" az a "fontos", és semmi mást nem fogad el "fontosnak". A legnehezebb pont az volt sok sok évig, hogy követni tudjam a neki nem igazán fontos dolgokat, és meg gyözzem a fontosságáról.
Érdekes ma ha beszélgetünk róla, ő is mosolyog, bár nem ismeri el hogy bármiben is hibás döntést hozott volna, de van a szemében egy huncutság, amiből tudom, hogy ma már ö is tudja, azt amit akkor még csak én tudtam. Na jó ebben biztos belekötne Fraud:))))

fényeske 2010.01.04. 16:35:33

@Lángharcos: Még ezt elfelejtettem, pedig fontos:

"A skizofrén egereknek jóval több időbe telt megtanulniuk ezt, mint egészséges társaiknak,"

A linkedbe olvastam ezt, és itt is le van írva amit annyiszor mondok de a magam szavaival. MEGTANÍTHATÓ ÚJRA MINDEN, CSAK IDŐ ÉS TÜRELEM!

Nem azt írta hogy ezek az egerek képtelenek tanulni hanem azt hogy jóval több idő, de képesek.

dr.pupak30 2010.01.04. 21:12:25

@Andie: Forest Gump karaktere nagyon messze van a skizofréniától. agymosás? súlyos téveszmerendszer nem agymosás. olyam mint amikor az egészséges ember ragaszkodik a tévedéséhez, a különbség az, hogy beteg nem képes belátni, hogy a téveszmélye nem helyénvaló. ezért száll szembe a rendőrrel. Magyarországon tragikus az emberek tudatlansága ezekkel a betegségekkel kapcsolatban. Gratulálok ehhez a bloghoz, talán többen ismerik meg és fogadják el ezzel a betegséggel élőket.

ragamust 2010.01.04. 21:19:49

Kemény amit leírtál.Nekem faterom szét stukkolta a járdaszegélyt, utána 1 hétig volt kómában meg vérömleny keletkezett az agya fölött.majd laza másfél hónap zárt osztály.Ja és epilepsziás is lett közben.Csak annyit szerettem volna kérdezni, ha fateromnak is vannak olyan dolgai,ami csak úgy jó, ahogy ő gondolja ,akkor ő is ezzel problémával küzd?De mondok példát:a fürdőszobát csak ő tudja kitakarítani, tehát neki kell mennie fürödnie uto(ó)ljára.Vagy,ha elmegy befizetni egy csekket, akkor arra 1 hetet készül.Vagy,összeszedi még a legapróbb szemeteket is a szobámban, meg szeret ott kutatni.olyan mint egy kisgyerek,mert ha hiba csúszik a számításába,akkor dührohamot kap.Vagy, ha menni készülök valahová akkor kb 20x-or átjön megkérdezni, hogy mikor megyek,mivel megyek ,hova megyek.Ezekről a dolgokról nem hajlandó leteni.De nem is akarom.Vagy az a sok szar gyógyszer amit a dilidoki ír fel neki az a cink és azért ilyen?rivotrilt,convulexet és tegretolt szed.Mifelénk a dilidoki is reccsent pali,vele kár is beszélgetni.Ha kapnék pár tanácsot, hogy hogyan neveljem az apám,annak nagyon örülnék.

fényeske 2010.01.04. 21:27:30

@pupak30: Ezt a beírást köszönjük, hisz az egyik cél pont ez.

fényeske 2010.01.04. 21:33:33

@ragamust: Az is kemény amit te írsz, sajnos ne várj tőlem diagnózist, nyomdász vagyok nem orvos. Ha rivotrilt szed gondolom látta orvos, hisz az egy nagyon kemény gyógyszer. Adják skizofrénoknak is a kemény időszakban, de adják drogosoknak is a leszoktató időszakban és szerintem még több mindenre. Az apukádnál lehet a mániás betegségek egy fajtája, és meg ezer más. Beszélj az orvosával aki a gyógyszert felírja, és csak ha tudod a diagnozist akkor tudod majd a "nevelést" is. Felelőtlenség lenne tőlem bármiféle tanács ebben az esetben ne haragudj.

dr.pupak30 2010.01.04. 21:34:22

@fényeske: nincs mit, remélem hamarosan képesek lesznek még jobb szereket előállítani és a fiad talán meg is gyógyulhat. úgy tudom megfelelő gyógyszerekkel a skizofrénia tünetmentessé tehető, de mindenképpen jobb a helyzet mint évekkel ezelőtt.

dr.pupak30 2010.01.04. 21:36:12

mindenki nézze meg a beautiful mind című filmet, ami szintén tökéletes képet fest erről a betegségről.

fényeske 2010.01.04. 21:38:17

@fényeske: Nem tudom merre laksz, most olvasom nem bízol az orvosba, de ha megadod az elérhetőségedet a blog írójának, felveszem veled a kapcsolatot és keresünk egy másik orvost, de mindenképp szakember kell, túl komolyak a gyógyszerek és a tünetek is.

fényeske 2010.01.04. 21:42:32

@pupak30: Sokkal jobb, és gondolkodásban és az életminőségében szinte egyenértékű az egészséges emberekével, sajnos nagyon kevesen jutna el erre a szintre, ez a második ok a blog megírásának.

dr.pupak30 2010.01.04. 21:44:08

@fényeske: egyébként szerintem a legrosszabb az egész szituációban az, hogy a rendőröknek sincs fogalmuk arról, hogy mit kellene csinálniuk, ha valaki azt mondja nekik, hogy ez az ember skizofrén és hogy ez mit jelenthet. Ez jól mutatja, hogy milyen tökéletlen társadalomban élünk.
Mondjuk szerintem nyugaton sem jobb a helyzet.

fényeske 2010.01.04. 21:55:02

@pupak30: Sajnos felelős a média is ezért, egy pécsi eset ami szörnyű ugyan de statisztikailag nagyon egyedi eset nem tesz jót ennek a betegségnek a megítélésében. A filmek is csak a negatívot mutatják be, ezek az eladható esetek, és az emberek pont a tudatlanság miatt félnek, ki kíváncsi egy 27 éves fiatalemberre aki képes evvel a betegséggel együtt is beilleszkedni, élni és dolgozni ráadásul nagyon szeretni való (nem csak én szerintem) ez nem annyira érdekes mint egy tömeggyilkos. Titkos álmom, hogy egy olyan film is készüljön ami megmutat egy szimpatikusabb beteget, mert meg gyözödésem ebből van a több.

n0kedli 2010.01.04. 22:00:58

@ragamust: az biztos, hogy keresni kell egy normális dokit. Egy tehetségtelen doki nem a megfelelő diagot állítja fel, rossz terápiát alkalmaz, nem a megfelelő gyógyszereket írja fel, onnantól pedig bukta az egész.

dr.pupak30 2010.01.04. 22:04:32

@fényeske: hát a beautiful mind mindenképpen ilyen, de készülhetne több ilyen film is. olvastam valami cikkben, hogy az egészséges emberek között ugyan olyan arányban vannak agresszív emberek mint a skizofréniások között.
A pécsi gyerekről pedig nem is készült még orovosi válemény akkor, amikor már kikiáltották skizofrénnek. Sőt az is lehet, hogy "csak" skizoid személyiségzavarban szenvedett, ami nem skizofrénia. Egyébként csak mondom, hogy pl. József Attila is skizoid személyiségzavarban szenvedett, csak akkor még nem voltak gyógyszerek az állapota javítására és ha lettek volna, elképzelhető írt volna ilyen verseket.

fényeske 2010.01.04. 22:12:50

@pupak30: Megszerzem a filmet valahogy, még nem láttam, felkeltetted az érdeklődésemet:)))
Ilyeneket nem írt volna lehet, de mindenképp kiütközött volna a tehetsége, igaz lehet másfajta lett volna a költészete és talán több versét olvashatnánk, mivel tovább élt volna.

n0kedli 2010.01.04. 22:15:40

@pupak30: József Attila diagnózisáról sokan vitatkoznak. Hogy akkor most skizofrén volt, skizoid vagy borderline... De az biztos, hogy amikor igazán elhatalmasodott a betegsége, az inkább csak betett az irodalmi tevékenységének. Nem hiszem, hogy azért írt volna jó verseket, mert beteg volt.

dr.pupak30 2010.01.04. 22:18:12

@fényeske: mindenképpen nézd meg. Valós történetet dolgoz fel és John Nash nobel díjas közgazdász professzorról szól aki szintén ebben a betegségben szenved. nagyon jól mutatja a betegség kialakulását és azt, hogy hogyan tanulta meg figyelmen kívül hagyni a hallucinációit. Nagyon érdekes film, hátha Ti is hasznát tudjátok venni. Örülök, hogy tudtam tippet adni. :)

dr.pupak30 2010.01.04. 22:21:44

@ronnierocket: hát én nem vagyok orvos, csak érdekel a téma. nyílván a lehangolt periódusai "segítettek" megírni pl a Tiszta szívvel című versét. Ha boldog lett volna sosem írta volna meg.

fényeske 2010.01.04. 22:27:18

@pupak30: ÁÁÁÁÁ a szöszi fejemnek tud be, igen láttam "Egy csodálatos elme" címen:))))Így már tudom miről beszélsz, a film sajnos nem teljes, a történetből kimaradtak nagyon fontos dolgok de lényegében valóban igaz, sőt az Oscar díj átadásnál személyesen is ott volt akiről szólt.

dr.pupak30 2010.01.04. 22:28:44

@fényeske: ja igen, csodálatos elme magyarul. biztos voltam benne, hogy láttad, gondolom a könyvet is olvastad. :)

dr.pupak30 2010.01.04. 22:30:34

egyébként József Attila azért sem lehetett skizofrén mert a skizofrének gyakran kihagynak betűket a szavakból, vagy értelmetlen szavakat alkotnak és nem veszik ezt észre. főleg abban az időben, amikor még gyóhyszer sem volt rá.
persze ez csak az én véleményem

fényeske 2010.01.04. 22:33:43

@pupak30: Egy költőt vagy művészt az alkotáshoz az adott hangulata ihlet. Nem kell betegnek lennie ehhez csak tehetségesnek valami plusznak kell lennie benne, hogy a bánatot a szerelmet a boldogságot úgy tudja megírni, lefesteni, komponálni ahogy mások nem. Biztos befolyásolta a versei hangulatát az állapota, de ha nem lett volna beteg ez a fajta tehetség szerintem ugyan úgy ki jön belőle. Én sem értek hozzá, laikus vagyok, de ismerek sok olyan nagyon nagy költőt aki egészségesen is gyönyörű verseket írt, bánatost, vidámat mikor mit:)))

n0kedli 2010.01.04. 22:35:15

@pupak30: nyilván nem volt boldog, de pl. a Tiszta szívvel még jóval azelőtt volt, hogy igazán elhatalmasodott rajta a kór. Nem tudom, akkoriban mennyire volt beteg, mindenesetre pl. a szociális körülményei elég rosszak voltak, amire sztem egészségesnek tekinthető válasz az a fajta düh és elkeseredettség, ami akkor jellemezhette.
Bár arról tényleg csak spekulálhatunk, hogy milyen verseket írt volna, ha kigyógyítják, mindenesetre szerintem a gyerekkori emlékei vagy akár a kor társadalmának jellemzői bőven szolgáltattak volna neki muníciót még jó pár elborult vershez egészségesen is.

fényeske 2010.01.04. 22:36:13

@pupak30: ez mindenkinél más szerintem, Attilám elfelejtett szavakat, kifejezéseket és vagy úgy korrigálta hogy egyszerűen nem beszélt vagy nagyon akadozva kereste a megfelelő szót.

dr.pupak30 2010.01.04. 22:42:44

hát igen, az akkori állapotát ennyi idő után már nem lehet rekonstruálni.

B911 · http://baratcsaba.hu/blog/ 2010.01.04. 23:02:18

remélem nem találkozok attilával, kivéve persze ha ez csak egy kamu blog

egyébként nagyon sok, úgy mond normálisnak mondott embernél, ugyanezeket meg vannak kicsiben

például sokan nem képesek elviselni, ha valaki mondjuk egy kicsit más sorrendben mosogat mint ő, és annyira nem, hogy akár a fél házat is szétszedi mérgében, csak mert nem az ő akarata érvényesül

B911 · http://baratcsaba.hu/blog/ 2010.01.04. 23:10:17

@ragamust: elég nagy rá az esély szerintem, hogy apádat soha nem fogod tudni helyre tenni, erre kábé kevesebb az esély, mint egy nagyon keményen függő alkoholistát leszoktatni a piáról

ja és a gyógyszerektől nem lesz okosabb, nem lesz logikusabb és nem lesz engedékenyebb sem

ragamust 2010.01.04. 23:20:04

Értem és köszönöm a segítségeteket.Az a baj, hogy a fia vagyok és ebben a kérdésben nem dönthetek helyette.Nem szeretném rögtön becinkelni, megpróbálom rávezetni először.Senkit sem hagyhatunk magára.Csak a faterom.Vigyáznunk kell egymásra vagy megbuktunk.

Fabius 2010.01.04. 23:39:04

@ragamust: Szimpatikus hozzáállás. Ha bármikor úgy érzed, segítség, tanács vagy bármi kell, minket itt megtalálsz. Jöhet privátban is akár.

B911 · http://baratcsaba.hu/blog/ 2010.01.04. 23:42:58

nem jó, ha nagyon a gyógyszerekkel akarnak ilyen embereket rendbe tenni, azért nem, mert ritka az amikor fizikálisan van bajuk, a tudatuk, személyiségük nem megfelelően épült fel, legalábbis nem aszerint amit mi normálisnak veszünk, a személyiség pedig nem test, hanem egy gépen futó program, egy virtuális dolog, olyan irányba kell vezérelni őket, hogy valami számukra kellemes cél miatt, maguktól akarjanak megfelelőbben hozzá állni a dolgokhoz

minél több legyen a belső akaratuk a változásra

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.04. 23:53:09

Szívszorító mindezeket olvasni, nagyon várom a folytatásokat!

zenooka 2010.01.05. 08:04:38

@Barát Csaba:
valamit nagyon nem jol tudsz.. alap esetben ez egy enzim hianyos betegseg..

"remélem nem találkozok attilával, kivéve persze ha ez csak egy kamu blog"
nah ezt fejtsd ki bovebben...nem ertem.

fényeske 2010.01.05. 10:44:00

@Barát Csaba: Az agyban is biológiai folyamatok mennek végbe. Egyetlen enzim hiánya vagy többlete megváltoztatja ezt a folyamatot. Ha a biológiai folyamat felborul az információ továbbítás is eltér a normálistól stb.
Tudósok százai próbálnak rájönni a mükődésére és a rossz mükődés ellenszerére, elég nagy önbizalomra vall, kijelenti hogy sima kis átprogramozás és megoldott a próbléma.

"remélem nem találkozok Attilával" én is remélem.
Talán elejétől kéne olvasni nem felületesen és meg is értenéd miről is írsz.

Szumóné 2010.01.05. 11:10:00

Hát igen. Sajnos Barát Csaba (ha létező személy) a tipikus példája a magyar társadalom hozzáállásának, informáltságának, toleranciaszintjének. Sajnos! Tipikus példája annak, akik a különféle betegségeket és állapotokat (pl. homoszexualiás) egyfajta hóbortnak vélik és nem tudják, sőt nem is akarják felfogni (mert felületesek? vagy éppen látensek?), hogy ezek nagyon komoly dolgok.

A pszichés betegségek általában NEM gyógyíthatóak szép szóval, nem egy "sima" depresszióról beszélünk, ahol a verbális pszichoterápia segít az _együttműködő_ betegnek. Itt nincs együttműködés, mert nincs betegségtudat, belátás.
A pszichés betegek agyműködése olyasmi, mint egy számítógépes program, ami meghibásodott. Hibás utasítások születnek és hibás értékelések keletkeznek a kapott adatokból. Ezért nem a beteg vagy a környezete a felelős, hanem egyszerűen ez egy állapot, akár genetikailag örökölte, akár pl egy hormonváltozás okozza. A gyógyszerek pedig nagyon sokat segítenek a betegnek, a családtagoknak, az orvosoknak. Bele sem merek gondolni, mi lenne, ha egy pszichés beteg (súlyos esetekre gondolok) sem jutna gyógyszerhez? Magukból kifordult beteg elmék randalíroznának és gyilkolnának az utcákon, mert nem cselekvőképesek... Sajnos!

Az emberi faj - a túlszaporodás miatt - egyszerűen elkorcsosult, a beteg gének öröklődnek, mivel a természetes szelekció nem működik (gyógyszeripar, gyógyászat, stb. roppant mértékű fejlődése miatt), így a társadalom egésze egyre hibásabb, betegebb, összetettebb problémakkal küzd és fog is küzdeni.

A beteg embereket pedig - akit lehet, mert vannak durva betegségek, amikkel egyszerűen a család nem képes felvenni a harcot - meg kell érteni, segíteni, nem pedig leírni vagy elszigetelni. Szóval toleránsnak kellene lenni.

Én nem vagyok rá kíváncsi, hogy B.Cs. miért nem akarna Attilával találkozni, nem érdekel semmilyen ezzel kapcsolatos fröcsögés. Aki ennyire intoleráns, az jobb is, ha távol marad minden hasonló problémától, foglalkozzon a sajátjával. Persze előbb kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

Egyébiránt az igaz, hogy kisebb vonásokban mindenkinél van/lehet vmi "zűr". Amit ő említ, az simán lehet pl egy kényszerbeteg: kényszeresen csak ő mosogat jól, kényszeresen csak ő tud rendet tartani, satöbbi. Szerintem.

úriparaszt · http://varanus.blog.hu 2010.01.05. 11:14:44

@Barát Csaba: sokszor elhangzott, olvass vissza is, ez nem kamu blog. lehet első olvasatra hihetelen, de akkor is igaz, megtörtént eset.

Szumóné 2010.01.05. 11:24:49

@ragamust:
Lenne egy kérdésem: apukád balesetben ütötte be a fejét a járdaszegélybe és az után lett ilyen? Előtte "normális" volt?
Ha igen, akkor a vérömleny is lehet a felelős, illetve az ütés! A vérömleny nyomhat, ezáltal ingerelhet olyan agyi központokat, amik eddig normálisan működtek. Nem lehet, hogy azért kérdez meg minden hússzor - mert elfelejti? Pl akik beütik a fejüket és agyrázkódást kapnak, több esetben egyáltalán nem működik rövid ideig a rövidtávú memóriájuk és százhuszonötször kérdezgetik, hogy mi történt? (Sport kapcsán többször volt sérült sporttárs, akinál mondjuk másnapra állt helyre a rend.)

Mindenesetre, ha a nálatok rendelő pszichológust nem tartod jó szakembernek, akkor keressetek másikat. Ne államit, ha van mód menjetek privát dokihoz, aki valóban foglakozik is a beteggel, nem csak elnyomja a tüneteit. Hátha segít apukádnak is, vagy neked, hogy hogyan tudsz hozzáállni. Nyilván számít, hogy van-e elég türelmed apukádat megérteni, átsegíteni és pl nem összeveszni vele, mert hússzor kérdez, mert csak ő rakhat rendet, satöbbi... Gondold át! Kis segítséggel mindőtök élete rendezettebb lehet. Jó, sokat kell nyelni, alkalmazkodni, de megéri.

a.anami 2010.01.17. 18:37:08

Előző smiley Attila huncut mosolyára rímelt.

a.anami 2010.01.17. 19:38:08

@ragamust: A gyógyszerek, amiket felsoroltál, külön-külön is mind jó az epilepszia ellen, de szorongáscsökkentésre is használják. Apukád szerintem legfőképpen "kényszeres", amire szintén vannak gyógyszerek.
...
süti beállítások módosítása