HTML

Skizotéria

Anya és fia küzdelme a skizofréniával. Megtörtént esetet feldolgozó webnapló. Fényeske kéziratát posztokba szedi Záporka, úriparaszt és Fabius.

Friss topikok

  • maria.janos: Igen én is kíváncsi vagyok mi van Veled nagyon nagyon. (2014.08.30. 21:48) A skizofrénia szakértők országa
  • maria.janos: Él még a Fábiusz által írt blog???? (2014.08.30. 18:26) Kiegészítés
  • fényeske: Köszönöm, hogy olvastad és persze hogy irhatsz: fenyesagi@freemail.hu (2012.06.09. 19:19) Életjel
  • fényeske: Szia cica! A hasonlat nagyon jó és találó. A tévhit abból ered, hogy valóban ott van a kiváltó ok... (2011.12.16. 19:30) Skizofrénia-újratöltve
  • anyósnyelv: Tényleg elment nem egy, hanem három barátom, az elmúlt években, s nem tudtam közbelépni! Egyszer l... (2011.11.29. 23:36) Társas magány

Hétköznapi tanácsok

Fabius 2010.01.25. 08:00

 

Amri51 kommentjén elgondolkodva úgy éreztem, talán hasznos lenne pár gondolattal segíteni a hasonló cipőben járók tisztánlátását.

Legfontosabb kérdés az orvos és a gyógyszerezés. Attilát 4 éve kéthavonta egyszer látja az orvos, akkor is maximum öt percre, amíg a receptet megírja. Ha egyáltalán behívják a rendelőbe, és nem kihozzák a receptet és a kezébe nyomják. Ezt kevésnek találtam, ezért voltak más próbálkozásaim orvosokat illetően, de Attila nem volt hajlandó mással szóba állni. Így maradtunk itt, és a módszer változtatáson gondolkodtam. Kérdeztem a doktornőt, nem volna-e hasznos Attilának terápia, vagy heti rendszerességgel pszichiáter, de lebeszélt. Szerinte felesleges, mert ezt a betegséget nem tudják a szokásos "észosztással" gyógyítani. Ha nagy a baj, kérhető állandó terapeuta aki kimegy a családokhoz heti egyszer, és a felgyülemlett feszültséget igyekszik kordában tartani. Meglehet ez másoknál bejöhet, de én megint gondolkodóba estem: az oké, hogy kijön kedden, de mi lesz a hét többi napjával? Mikor a valódi cél a beteggel történő együttélés módjának megtalálása.Szerintem egy nem megoldás, ha el is fogadja a beteg az idegen jelenlétét, az is csak arra a napra jelent könnyebbséget.

Az alkohol problémákkal, téves gondolatokkal, rossz helyzetfelismeréssel mind külön posztban foglalkoztunk, de néhány általános gondolat szerepeljen itt is. Szerintem ezeket a dolgokat csak a családtagok, hozzátartozók tudják terápiásan kezelni. Bár nem vagyunk orvosok sem képzett ápolók, de csak mi ismerjük a betegünk egykori lelkivilágát, és jelenlegi befogadó képességét. A hozzátartozónak kell rájönnie, hogy mi az amivel hatni tud a betegre. Mert minden eset más és más, bevált sablonok nem léteznek, kizárólag gyakorlati tapasztalatot és tippeket adni lehet. Ha sikerül ráérezni mi az, amivel befolyásolni vagytok képesek a betegeteket, akkor napi több órán keresztül tegyétek. A legnehezebb dolog egy skizofrént meggyőzni bármiről. Ezért ne győzködjétek mert felesleges. Helyette beszélgessetek sokat, állítsatok szembe berögzült véleményével ellentétes tényeket, és próbáljátok igazolni. Például ha azt állítja, a narancs fekete, akkor ne győzködjétek, hogy nem az. Keressetek képet a narancsról, tegyétek elé és kérjétek meg, mutasson akár egyetlen feketét köztük. Kössétek ki, ha talál akkor elfogadjátok a véleményét, de ha nem, akkor a ti meglátásotok legyen a helyes. Banális példa, de benne van a lényeg.

Minden téves gondolatukkal így kell tenni. Csak akkor fogjuk tudni megváltoztatni egy adott témában a véleményüket, ha ők maguk győződnek meg róla, és valóban elhiszik. Vitatkozni szabad, de csak egy határig. Könnyen értelmetlen veszekedésbe torkollik. Ilyenkor rájuk kell hagyni és másnap harmadnap újra elő lehet venni a témát. Rettenetesen sok türelem és higgadtság kell ehhez, tengernyi idő, de szerintem ez a leghatékonyabb, legcélravezetőbb módszer. Esetleg hívhatunk segítséget, rokonokat, barátokat, ha több ember állít egyszerre egybehangzóan valamit, azon elgondolkodnak legalább, kezdetnek pedig az is jó.

Lehet hibáztatni a rendszert, van is miért. De a mi gyerekünk, a mi életünk, és ha mi magunk nem teszünk érte eleget, akkor felesleges csodát várunk és nem megoldást találunk. A figyelem a kulcs. Gyógyszerezésnél mi, akik együtt élünk a beteggel sokkal hamarabb észleljük a változást, mint az orvosok. Mi látjuk, ha valami használ, vagy éppen semmit nem csinál, ha egy adag már túl sok, vagy éppen túl kevés. Ez látszik a betegen ha figyelünk rá, és valóban megismertük a betegség alatti viselkedésformáit. Ilyenkor szólni kell az orvosnak, nem várni semmire. Egyértelműen jelezni, ezt meg azt tapasztaljuk, valami nincs rendben, módosítson az adagoláson vagy írjon másik szert. Ezt majd ők tudják, de a visszajelzés az ő munkájuk hatékonyabb végzésében is fontos lehet. Nekünk kell figyelni arra is, hogy a vérképüket ellenőrizzék legalább évente.

El kell tudnunk fogadni ezt a helyzetet. Nekünk ez a világ jutott és nincs más aki a betegünkkel törődjön, csak mi magunk. A blogot ezért hoztuk létre. Az Amri51-hez hasonló, a skizofrénia rémével küzdő tehetetlen emberek segítésére. Igaz, hogy minden beteg más, de a reakciók, megnyilvánulások hasonlóak. Ha több szem többet lát alapon csak egy tippet adni tudunk, vagy kapaszkodót, hogy van remény, a tehetetlenségtől és a semmitől az is több.

 

Címkék: skizofrénia mindennapok tünetek szülői felelősség

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://skizoteria.blog.hu/api/trackback/id/tr821699559

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vagyok, aki vagyok... 2010.01.25. 08:17:01

nagyszerű és célravezető ez a hozzáállás. nincs valami klub, egyesület, ahol a az érintettek megbeszélhetnék a tapasztalataikat?

herrmann 2010.01.25. 10:22:48

Akupunkturat probaltatok? Pollenallergiam miatt akarok menni es a skizofrenia is ott van a kezelheto betegsegek kozt.

csib · http://kapirgalo.blog.hu/ 2010.01.25. 10:42:30

Azon gondolkoztam, mennyi intelligenciára van szüksége a családnak, hogy a problémákat máshonnan tudja megközelíteni és képes legyen valahogyan egy totál más mechanizmus alapján gondolkodni..
Nem csodálkoznék, ha fényeske brillírozna a melyik kocka jön melyik után IQ tesztekben.. :))
Kár, hogy ez adottság (is), nem mindig elég az akarat.

fényeske 2010.01.25. 10:58:21

@Vagyok, aki vagyok...: Nagy szükség lenne rá egyetértünk. Valószínű az RTL kiadta a telefonszámom, mert ma elég sok telefont kaptam. Borzasztóan sajnálom ezeket a szülőket, de nem vagyok orvos csak abban tudok segíteni, hogy én mit tennék az ö helyükben. Pl: egy kecskeméti hölgy ma avval hívott az ö fia 14 éves kora óta ebben a betegségben szenved. Ma 21 éves és még ott tartanak, hogy a gyógyszert hol szedi hol nem, agresszív veszekedések közt töltik mindennapjaikat. Egy ilyen helyzetben én az ő helyében 3-4 hónapig az injekció mellett döntenék,ha kell lefognám a beteget és úgy adatnám be kéthetente, ezt be kéne vállalni mert nem jutnak előbbre enélkül, de ezt én tenném, lehet az ö helyzetükbe más a megoldás, én utána térnék át a gyógyszerre, mikor már annyira tiszta, hogy képes valamiféle kommunikációra. Nagyon nehéz bármit is tanácsolnom, mert sok függ a beteg alaptermészetén, a család kapcsolatán a beteggel, és az orvoson. Kellene nagyon egy klub ha máshol nem itt a netten, lehetne talán ez a blog is, ne a telefonszámom hanem a blog hozzáférését adják ki az érdeklődöknek. A szívem szakad meg ezekért a családokért, mert tudom min mennek keresztűl, és én annyira kevés vagyok, hogy segítsek, ami rajtam múlik azt megpróbálom, de túl komoly ez a betegség ahhoz, hogy ez elég legyen.

dr.pupak30 2010.01.25. 11:09:02

Úgy látom ezeknek a betegeknek az utógondozása nincs megoldva ebben az országban. A még fennálló pszichiátriai ellátorendszert is szétverték.
Fényeske, engem nagyon érdekelne, a narancsos példánál maradva, ha megmutatod a betegnek képen, hogy a narancs nem fekete, képes önmaga gondolkodását akár erőszakkal úgy terelni, hogy elfogadja az igazságot? gondolom belül ő mindig is úgy fogja érezni, hogy a narancs az fekete, ha neki az a meggyőződése, de képes megtanulni, hogy a narancsnak más színe van mint fekete?

Fabius 2010.01.25. 11:12:29

Engem is megkeresett egy segítőkész olvasónk. (Fényeske átküldtem neked is a levelet, nézz majd rá)
Két szervezetet ajánlott, ahol segítségben részesülhetnek a pszichiátriai betegséggel küzdők:

www.lefnet.hu www.pef.hu

fényeske 2010.01.25. 12:01:23

@Fabius: @pupak30: Belül sem fogja úgy érezni, hogy fekete ha már be lett neki bízonyitva az ellenkezője. A nehéz a dologban az, hogy nem mindent tudsz így bízonyitani ez csak egy példa volt a hozzáállására. Mivel a skizofrén nem gyengeelméjű, így neki is vannak bízonyitékai,sajátos logikája ezeknek kell megtalálni az ellenkezőjét ha azok tévesek.

fényeske 2010.01.25. 12:03:46

@Fabius: Igen köszi megkaptam, most nincs sok időm rá, de este átnézem tüzetesen és felveszem velük a kapcsolatot.

dr.pupak30 2010.01.25. 12:07:39

@fényeske: akkor esetleg ez lehetne a járható út a skizofrénia gyógyításában a gyógyszeres kezelés mellett.
A tanulás, úgy ahogy azt a csodálatos elmében láttuk. Azt kell elérni, hogy a beteg megértse és elfogadja, hogy amit mond, az téves és megtanulja és emlékezzen rá mi a helyes. A legnehezebb ebben az együttműködés hiánya, amit el kell érni a betegnél

zenooka 2010.01.25. 14:35:46

@pupak30:
2 dolog
1.) ami a filmben lettunk az erosen feljavitott kiszinezett sztori valojaban a ficko nem alkotott semmit miutan elhatalmaskodott rajta a szkizofrenia csupan "csak" szintre tudta magat hozni egy normalis elethez. a nobeldijat is a betegseg kialakulasa elotti munkassagaert kapta amit a mai napig hasznalnak mindfele gazdasagi biszbaszhoz.

2.)ezt a narancsos dolgot meg a tobbit ugy kell elkepzelni hogy van egy kialakult velemenye jelen esetunkben hogy fekete narancs van..ennek ellenkezojerol csak akkor tudod meggyozni ha o altala hiteles forrasbol tudod bizonyitani az ellenkezojet (ami lehet egy torveny, leiras, szo cikk, kep, hires ember vagy barmi amit o hitelesnek gondol) a dillema ott keletkezik hogy minden egyes "problemanal" valtozik ez a "hiteles forras" amit mi nem tudunk hogy melyik vallik be raadasul a masik dolog az hogy o sem tudja elore hogy minek fog hinni. (mondjuk Ati eseteben altaban a torvenyek mint olyanok mindig nyero forrasnak bizonyulnak)

fényeske 2010.01.25. 16:47:25

@pupak30: Én ezt az útat választottam, és be is válik, de nagyon hosszadalmas és türelmet igényel, nem biztos mindenki képes rá. De hogy ne legyen egyszerű a dolgunk vannak visszatérő problémák, most írok egy bejegyzést erről, mert úgy látom sokan küzdenek evvel. Az alkohol tabu téma, pedig nagyon erősen jelen van szinte minden betegnél, így foglalkozom vele, én kétszer győztem le, de lehet még újabb ötletekkel kell majd szembe néznem vele a későbbiekben, a második futamról fog szólni a bejegyzés.

lersen111 2010.01.25. 21:14:54

üdvözletem!
Én írtam ma a két linket, ahol felvehetitek a kapcsolatot a szervezetekkel. Bízom benne, hogy tudnak nektek segíteni, mert igazán beindultak az utóbbi időben, hogy megmentsék a pszichiátriát,ami még maradt belőle. A betegek utógondozásával kapcsolatban annyi az észrevételem, hogy létezik, csak nem reklámozzák: közösségi pszichiátriai ellátás. ennek az okaiba nem akarok belemenni, mert az már politika lenne. Minden esetre ajánlom még a www.kozossegiellatas.lap.hu oldalt, ahol sok minden információ megtalálható erről.

fényeske 2010.01.25. 21:45:26

@lersen111: Köszönjük szépen, azt hiszem azok nevében is mondhatom akik sorstársaim. A jogi "pef" számomra is egyértelmű jó és szükséges, hisz jogi problémákkal oda lehet fordulni. Már folyamatban az oldaldoboz, ki lesz rakva.
A másik "lefnet" értem én, hogy és miként szeretne segíteni, de inkább a hozzátartozok lelki egyensúlyával törődik, nekem a gondom az hogy gyakorlati segítségre lenne a legnagyobb szükség és az nincs. Értem ezalatt, munkahelyek, ahol alkalmaznák az ilyen betegeket, orvosi hátteres segítség különböző városokban. A közösségi pszichiátria nagyon jó lehetne, már ha a beteg elmegy oda, de mint tudjuk a beteg, saját állítása szerint nem beteg ilyen helyre csak vasvillával megy ha kergetik, szóval nem ennyire egyszerű azért.

Szumóné 2010.01.25. 22:22:45

@fényeske: " A szívem szakad meg ezekért a családokért, mert tudom min mennek keresztűl, és én annyira kevés vagyok, hogy segítsek, ami rajtam múlik azt megpróbálom, de túl komoly ez a betegség ahhoz, hogy ez elég legyen."

Az első lépés megvan, hiszen itt a blog! A többi dolog is jön majd szépen. :)

Kérdésem is van: mi lett a melóval? Dolgozhat nálatok Attila vagy mégsem? Elvesztettem a fonalat.

zenooka 2010.01.25. 22:34:53

@Szumóné:
18 dikan volt a vizsgalat akkor mondtak 2 het es levelbe ertesitik ki Atit meg nem ment a level.

lersen111 2010.01.25. 22:48:16

@fényeske: a közösségi pszichiátria pontosan gyakorlati segítséget nyújt: szociális munkással akár munkakeresés is sok más mellett, pszichológussal pszichoterápia és pszichiáterrel közösen családgondozás. Az egész azon alapul, hogy a betegek a saját környezetükben jöjjenek rendbe, a családjukkal közösen, hiszen ők is támogatásra szorulnak a betegséggel való együttélés miatt. Sok esetben pedig sikerül is ez, főleg, akik hamar eljönnek hozzánk, ha már fellángolt a betegség, nehogy újabb visszaesés történjen...
Eddig ti nem is hallottatok a közösségi pszichiátriáról? A betegek ezt a fajta segítséget könnyebben elfogadják egyébként, mert nem fehér köpenyes emberkék veszik őket körbe, hanem civilek, akik szakemberek...

fényeske 2010.01.26. 04:44:19

@lersen111: Elhiszem, hogy jó, halottam róla kb. 2 évvel ezelőtt, fel is hívtam őket, akik szeretettel vártak volna minket, de Attila teljesen elzárkózott ettől. Én a munkahely miatt kerestem meg őket, hátha tudnak segíteni, de sajnos a fiam nem fogadta el ezt segítséget. Arra nem volt lehetőséget, hogy ők jöjjenek ki az otthonomba, csak ha mi mentünk volna be, akkor tudnak segíteni, legalábbis nekem ezt mondták, így nem foglalkoztam továbbiakban velük. Biztos vannak betegek, akiket el lehet vinni ilyen helyekre, sajnos Attilám nem az az eset volt. Ami még baj, hogy 2 éve hallottam róluk, először pedig lassan 9 éve beteg Attila, sem a kórházban sem a rendelőben sem az orvosok nem szóltak ilyen lehetőségről, tehát teljes a sötétség.

@Szumóné: Sajnos várnunk kell a csökkentett munkaképességet igazoló papírra, és a bürokrácia elég lassú, addig nem jöhet hozzánk, mert nincs meg ez a státusza, tegnap betelefonáltam de nem adnak felvilágosítást telefonban sem:))))Várjam meg a postást, azt mondták, ez van várunk ((((

keknyuul 2010.01.26. 12:43:07

Fényeske! Dec. 30-a óta olvaslak, de eddig megálltam, hogy ne szóljak hozzá. Tudom sokan gratuláltak már, de most én is megemelem a bíbor kalapom. Őszinte csodálattal. Bárcsak a felét el tudnám érni annak, amit te. A kommentek közül nem egy volt megdöbbentő és még hány ilyen eset lehet a háttérben! Én is csak most lépek be először, pedig... Már évek óta várok egy ilyen felületre, ahol sorstársak oszthatják (az észt) nem, hanem a talán általános érvényű tapasztalataikat. Hogy könnyebb legyen. KESZ egyesületet ismerem, honlapot is, nappali házas ellátási formákat, közösségi pszichiátriát, szakkönyvet, önsegítő könyvet mindent elolvastam, de hogy lehet rávenni a beteget, hogy akár csak egy orvoshoz is elmenjen??? zárt osztályos tapasztalatok után *** Végre láttam a riportot (külföldön voltam a múlt héten) ami a sok szenzációhajhász, lekezelő és sunyi RTL-es riport közt kiemelkedően korrekt volt. De sajnos a folytatás elmaradt. Ki volt a megszólaltatott pszichiáter és mit mondott??? Szeretném tudni, vagy látható-e valahol a ripot második fele? (ez a konkrét kérdésem)
Egyébként úgy látom a szakmai hozzászólók (isolde) (Szil5) elveszítették az érdeklődésüket. Vagy tévednék?
Pedig most volna itt az ideje valami értékelésnek, látva Attilát, ismerve a hátteret. Másrészt az ORSZI illetékesekkel is szívesen elolvastatnám. Ha tud dolgozni nem fogyatékos, de nem kaphat munkát, ha nem tud dolgozni, akkor fogyatékos és rehabilitáljuk ezerrel.... nagyon sok pénzből, EU-s akcióprogram keretében. (22-es csapdája) Egyébként a komplex rehabilitációban a foglalkoztatási~ is benne van. (Küldök anyagot, jogszabályi hátteret ha kell.) Egyébként az első fokú (úgy vélem még csak ez zajlott le) döntés ellen másodfokon lehet fellebbezni (és elég nagy %-ban sikeresen). Hát ennyi egyelőre.
*** én 5 éve írom a blogomat (csak privátban, és szívesen megosztanám ha érdekel valakit) de főleg kérdéseim vannak.
Sok szeretettel
Kéknyúl

Fabius 2010.01.26. 12:51:03

@keknyuul: Nyugodtan linkeld ide a blogodat, nem vesszük reklámnak. :-)

dr.pupak30 2010.01.26. 16:29:58

szerintem egyébként fölösleges arra várni, hogy a magyar ellátórendszer túl sokat fog tenni ezekért az emberekért. szerintem többet érne, ha a hozzátartozók összefognának és önnállóan kezdenének szervezeteket létrehozni, ahol a betegekkel foglalkozni lehetne. utánna kéne nézni, elképzelhető, hogy lehetne eu-s pályázati pénzeket bevonni.

amri51 2010.01.26. 16:40:36

@lersen111:
Ez a közösségi pszichiátria nagyon szépen le ven irva, hogyan kellene müködnie, de sajnos egyáltalán nem müködik. Én is megkerestem őket, de azzal, hogy a fiam nem együttmüködő, nem foglalkoznak velünk egyáltalán. Hát ha együttmüködő lenne és nem lenne semmi baj akkor miért fordulnék hozzájuk. Azokkal foglalkoznak, akik már idősebbek és kicsit már elbutultak a gyógyszerektől/ mert tegyük hozzá a gyógyszereknek mellékhatásuk is van/ és ők azt csinálnak velük amit akarnak. Én ugy látom, hogy a fiatalabbakkal kellene foglalkozni, mert ott még van remény. Én ugy gondolom sok pszichiáterrel egyetértésben, hogy ennek a betegségnek a gyógyitásához a gyógyszer,és a pszichoterápia,munkaterápia is kell. A közösségi pszichiátriát éppen azért hozták létre külföldi példa alapján, ahogy te is leirod a beteget a saját környezetében lássák el. Kevesebb kórházi ellátásra legyen szükség.Sajnos ez, mint sok minden nálunk nem müködik,csak a pénzt viszi. Segiteni kellene a családoknak ilyen és más hasonló helyzetekben, mert különben az egész család tönkremegy. Erre többen irtak itt is példát.

amri51 2010.01.26. 16:56:17

@pupak30:
Erre már én is gondoltam, nagyon jó ötlet, mert jó a család segitsége/ főleg az anyák vannak jelen/ ,de mi sem élünk örökké és mi lesz utána. Láttam éppen mostanában egy ilyen esetet. Az anya hirtelen meghalt, a fiát aki 50 éves volt már betették egy intézetbe.Ezek a mostani intézetek pedig nem a legotthonosabbak, tudjuk. Ezért én inkább ugy látom, hogy önálló életvitelre kellenne felkésziteni a betegeinket.
...
süti beállítások módosítása